A TÁMOP 3.1-4.C-14-2015-0509 pályázat keretében tervezett programok, maradéktalanul megvalósultak, melyek az alábbiak voltak:
Ökotábor
Célcsoportja: 25 fő felső tagozatos diák.
Programelemek:
A falu nevezetességeinek öntevékeny megismerése feladatlap segítségével.
Interaktív természetismereti program, melyen az érintett témakörök: a Balaton Felvidéki Nemzeti Park, a Tihanyi félsziget térképen, " vendégek vagyunk az erdőben" a félsziget földtörténeti múltja, (kecskeköröm), kapcsolódó kultúrtörténet, növények és állatok, népi építészet, Balaton – óriás társasjáték az ismeretek elmélyítésére, rögzítésére.
Kézműves foglalkozás: levendulazsák készítése
Természetismereti program szakvezetéssel. A Belső-tó, halállományának, madárvilágának megismerése. Forráskúpok, a Belső-tó növény-és állatvilágának megismerése.
Természetismereti program szakvezetéssel. A fokozottan védett Külső-tó madárvilágának, a félsziget kialakulásának megismerése. A levendula és a levendulaolaj felhasználásának lehetőségeinek megismerése.
Levendula Ház Látogatóközpont megtekintése. Interaktív kiállítás, csoportos feladatmegoldással. Témája a Tihanyi-félsziget kialakulása, a félszigettel kapcsolatos geológiai és földrajzi ismeretek átadása, a levendula felhasználása.
Erdei iskolák
Célcsoportja: 1-8 osztályos tanulók
Az első osztályosoknak 1 napos, a 2-3. osztályosoknak 2 napos, a 4-5. osztályosoknak 3 napos, a 6-7-8. osztályosoknak 3 napos erdei iskolát szerveztünk. Tehát összesen 9 nap erdei iskolai program valósult meg, melyen a vállalt diáklétszámot meghaladóan 125 fő vett részt. Mindegyik turnusban 3 pedagógus vett részt a gyerekekkel.
Az 1-3. osztályosok erdei iskolájának helyszíne a Balaton-felvidék, Tihanyi-félsziget.
A 4-8. osztályosok erdei iskoláinak helyszíne a Bakony, Bakonybél és környéke.
Programok között az alábbi tevékenységek szerepeltek, figyelembe véve az életkoroknak megfelelő érdeklődést és értelmi fejlettséget:
természetismereti program szakvezetéssel
Útvonal az alsós tanulóknak:
1.) A félsziget belső része, a Belső-tó - Aranyház - Belső-tó. A Belső-tó, halállományának, madárvilágának megismerése. Forráskúpok, a Belső-tó növény-és állatvilágának megismerése.
2.) A félsziget nyugati felén, a Sajkod - Apáti-tető - Öreglevendulás - Nyereg-hegy – Sajkod. A fokozottan védett Külső-tó madárvilágának, a félsziget kialakulásának megismerése.
Útvonal a negyedikes és felsős tanulóknak:
1.) Szakvezetés a Boroszlán-tanösvényen: A csoport megismerkedett a bejárt terület geológiai, növénytani, állattani és kultúrtörténeti értékeivel.
2.) Vízvizsgálati foglalkozás- A Gerence-patak élővilágának, vízminőségének vizsgálata
kisvonatozás a vezetett túra helyszínére
Alsós tanulóknak: a Levendula Ház Látogatóközpont megtekintése. Interaktív kiállítás, csoportos feladatmegoldással. Téma: A Tihanyi-félsziget kialakulása, a félszigettel kapcsolatos geológiai és földrajzi ismeretek átadása, a levendula felhasználása. A levendula és a levendulaolaj felhasználási lehetőségeinek megismerése.
Negyedikes és felsős tanulóknak: Helyismereti foglalkozás: Rövid séta során a gyerekek betekintést nyerhettek Bakonybél történetébe, a bencés szerzetesrend helyi történetébe, a famegmunkálás hagyományaiba. Bemutattuk a bakonybéli templomot, a Borostyán-kutat. A vezetéssel történő séta végén térképet és feladatlapot kaptak a gyerekek.
Látogatás, interaktív foglalkozás a Pannon Csillagdában. A Pannon Csillagdaéjszakai foglalkozása: csillagvizsgálat, csillagképek
Foglalkozás az Erdők Házában: A Bakony állat- és növényvilágának megismerése
kézműves foglalkozás - A gyerekek egy könyvkötő műhelyben ismerkedhettek meg a könyvkötés fortélyaival, mialatt egy kis noteszt készítenek.
Az ökotábor és erdei iskolai foglalkozások eredményei:
1-3 osztályos tanulók számára:
A Tihanyi félsziget, Balaton-felvidék természeti adottságainak, szépségének megismerése.
4-8 osztályos tanulók számára:
A Bakony geológiai, természeti jellemzőinek megismerése
Csillagászati és űrkutatási ismeretek bővítése, a Naprendszer, csillagképek megismerése
Történeti, történelmi ismeretek bővítése
Minden részt vevő tanuló számára:
A természeti környezet megismerése, a problémák feltárása, annak megoldási lehetőségeire fényt derítő interaktív foglalkozásokon keresztül olyan szemléletváltozás elérése, amelynek eredményeként a diákok személyes, belső igényükből fakadóan válnak tudatosan a környezetükre figyelő, annak megóvása érdekében cselekedni képes személyiséggé.
Manuális készségek fejlesztése
Közvetetten a szövegértési kompetenciák fejlesztése a megszerzett ismeretek feldolgozása során.
A szociális kompetenciák fejlődése, egymás megismerése, elfogadóbbá válás, a társas viselkedés újabb módjainak megismerése, belsővé tétele.
Komplex közlekedési ismeretek
Októberben Komplex közlekedési ismeretek program keretében egy érdekes és tanulságos nap részesei voltak tanulóink, összesen 133 fő.
Programelemek:
Kresz-Suli program játékos közlekedés-oktatási program, mely tartalmazott egy mobil jelzőlámpás KRESZ pályát, ahol a közlekedő gyermekek játékosan a gyakorlatban sajátíthatták el a korosztályuk számára legszükségesebb közlekedési ismereteket, szabályokat.
Kerékpáros Ügyességi Feladatok (KÜF) a résztvevő gyermekek tesztelhették ügyességüket, fejleszthették egyensúlyérzéküket a kerékpáros ügyességi pályán.
Fogyatékkal élő közlekedők a tolerancia jegyében és részegszemüveg aktivitás.
Eredményei:
A Kresz-Suli játékos közlekedésoktatási programon a gyermekek játékosan, a gyakorlatban sajátíthatták el a korosztályuk számára legszükségesebb közlekedési ismereteket, szabályokat egy mobil jelzőlámpás KRESZ-pályán. A kerékpáros ügyességi pályán a résztvevő gyermekek tesztelhették ügyességüket, fejleszthették egyensúlyérzéküket. A program kiegészült egy szemléletformáló programmal, mely a közlekedésben résztvevő fogyatékkal élő embertársainkra hívta fel a figyelmet. A látássérült Ocelka Róbert válogatott paratriatlonista sportoló, valamint a mozgássérült Schober László kranking edző, handbike versenyző segítségével a gyerekek nem csak a közlekedésben (is) tanúsítandó tolerancia szükségességét tanulhatták meg, de kiemelkedő sporttevékenységükkel arra is példát mutattak, hogy kemény munkával, elszántsággal céljaink elérhetőek.
Pedagógus továbbképzések
A pedagógus továbbképzések az iskolában felmerülő problémák és jelenségek kezeléséhez és megoldásához elsajátítandó technikák széles spektrumát kínálták.
Tanulási és magatartási, valamint konfliktus- és iskolai agressziókezelési technikák
Tanulási és magatartási problémák ismertetése, rendszerezése révén könnyebben felismerhetővé válik az adott probléma és a lehetséges segítségnyújtás. A képzés során a pedagógusok segítséget kaptak az iskolai agresszió nyílt és burkolt formáink felismeréséhez.
Az agressziót megelőző, kezelő technikák bemutatása, azok csoportos foglalkozásokon történő gyakorlása során szerzett tapasztalatok megbeszélése által, a szükséges pszichológiai ismeretek felfrissítésével, új ismeretek nyújtásával járult hozzá a sikeres megküzdési technikák elsajátításához.
Egészséges életmódra nevelés (egészségvédelem)
Programelem megvalósulásának célja volt, hogy a pedagógusokban tudatosítsa az egészség fontosságát. Megmutassa z iskolai egészségfejlesztésben rejlő lehetőségeket. Fontos szempontként jelentkezett, hogy az ismereteket a gyakorlaton keresztül is próbálják közelebb hozni a pedagógusokhoz. Ezért csoportfeladatok, dokumentumelemzések, módszer- és partnerbemutatók segítségével igyekeztek az ismereteket, megtanult készségeket használhatóvá tenni. Egészségnevelési tanmenet összeállításában is támogatást kaptak a pedagógusok.
Hátrányos/halmozottan hátrányos helyzetű, illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztését támogató tanácsadás
A programelem hátrányos/halmozottan hátrányos helyzetű tanulókkal való olyan szemlélet kialakítására igyekezett segítséget adni, hogy a pedagógusok a lehető leghatékonyabban tudjanak cselekedni a tanulók iskolai sikeressége, egymás mind teljesebb elfogadása érdekében.
Az előadásokat műhelymunka, megbeszélés, tanácsadás és elemzés követte.
A műhelymunkák során a pedagógusok megismerték a diagnosztikai, vizsgálati módszereket, az egyéni tanulási utak kialakításának módszertani lépéseit, segítséget kaptak az egyéni tanulási tervek elkészítéséhez. Sor került az egyéni tanulási utak gyakorlati beválásának vizsgálatára, a szükséges korrekcióra. A pedagógusok megismerkedtek, majd kipróbáltak fejlesztő jellegű játékokat, amelyek elsősorban a figyelem, a kommunikáció, az asszociáció, a hosszú- és rövidtávú memória fejlesztésére szolgálnak. A pedagógusok elkészítették óratervüket, amelynek részét képezte az érintett tanulókra kidolgozott foglalkozásterv. Az elsajátított módszereket kipróbálták.
Ennek eredményeképpen a pedagógusok tapasztalatot szereztek az elsajátított módszertani ismeretek gyakorlati alkalmazásában, képessé váltak az elkészült foglalkozástervek esetleges korrekciójára.
A megbeszélés során sikerült körülhatárolni azokat a munkaformákat, amelyek az egyes tanulók esetében hatékonynak bizonyultak, illetve konkretizálni azt az irányvonalat, amely mentén a tanulókra vonatkozó fejlesztési tervek kialakulhatnak.
A tanácsadás során a résztvevő pedagógusok konkrét problémáik megoldásához kaptak olyan alternatívákat, amelyek a későbbiek során segítséget nyújthatnak a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztése során. A betanítás alkalmat kínált arra, hogy jó gyakorlatot láthassanak a sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatása során.
A tantestülettel történt megállapodás alapján az írásbeli feladatot résztvevő tanáronként egy mintaórában került meghatározásra. Egy, valóságban megtartott szakóra óratervébe kellett beillesztenie a hallgatónak az integrációs alapelveknek megfelelően, a megtartott órán jelenlévő SNI és BTM-es tanulókra hangolt kiegészítő, támogató, differenciáló feladatokat. Az óraterv alapján a megtartott óra tanulságait egy tapasztalatokat feldolgozó üléskeretben vitatták meg. A feldolgozott tapasztalatok feljegyzések formájában lettek archiválva az iskolában.
Önismereti tréningek tanulóknak + képzés pedagógusoknak
A projektelem célja a tanulók pályaválasztással kapcsolatos attitűdjeinek megismerése, kérdőív segítségével. Az érdeklődési körnek megfelelő pályaválasztás fontosságának tudatosítása, az önismeretre épülő pályakép szükségességének kialakítása.
A közös munka első lépése az iskola pályaválasztással kapcsolatos szokásrendszerének feltárása, a hiányosságok, szükségletek megvitatása. A tanulók pályaválasztási attitűdjének feltárása,azoknak a területeknek a feltárása, ahol hiányosságok mutatkoznak, s amely területen az iskola segítséget nyújthat diákjai számára.
Műhelymunka keretében pályaorientációs szakértők vezetésével pályaorientációs óra- foglalkozástervek készítése történt három alkalommal.
Tisztázásra kerültek a pályaorientációhoz kapcsolódó fő témakörök, a tanárok saját élményként kipróbáltak jó néhány gyakorlatot, majd közös ötleteléssel gyűjtöttek feladatokat. Végül ennek eredményeként a fő témaköröket figyelembe véve, közösen készítették el a foglalkozásterveket. Az órai munka során szerzett tapasztalatok, eredmények összegzésével a pedagógusok a jó gyakorlatokat beépíthetik jövőbeni munkájukba, a kevésbé bevált gyakorlatokat pedig átalakíthatják, módosíthatják a diákok igényeihez mérten.
A képzés keretében a pedagógusok tapasztalatot szereztek a pályaválasztáshoz kapcsolódó óratípusok tervezésében, szervezésében, lebonyolításában. A pályaorientációs foglalkozásokon pályaorientációs szakemberek is részt vettek, akikkel a pedagógusok megvitathatták az órák tapasztalatait, további tanácsokat, javaslatokat kaphattak az iskolában megvalósítandó pályaválasztási foglalkozásokkal kapcsolatban. A pedagógusok rendkívül hasznosnak ítélték a projektelemet.
Összességében, e rövid időtartamú, de gazdag és hasznos programokkal teli projekt hozzájárult a tanulók és a pedagógusok iskolához való kötődésének erősítéséhez, a természet- és egészségtudatos magatartás elsajátításához, a szociális kompetenciák fejlesztéséhez, a pedagógusok professzionálisabb munkavégzéséhez, mely tényezők hosszú távon a tanulók felzárkóztatását és sikerességét szolgálják.
NYÁRI ÖKOTÁBOR
A TÁMOP-3.1.4.C-14-2015-0509 pályázat fenntartási időszakának programjaként iskolánk 13 felső tagozatos diákja önköltséges nyári ökotáborban vett részt június 27-30. között a Pápához közeli Döbrönte településen. A Bakony alján, Szarvaskő várának tövében elhelyezkedő kis falu természeti és kulturális látnivalókat is kínál az odalátogatóknak. A tábor programjában szerepelt természetismereti túra, a Bakony élővilágával kapcsolatos vetélkedő, egy falusi porta meglátogatása Gannán, az Esterházy-mauzóleum megtekintése, falusi olimpia, szalonnasütés, éjszakai bátorságpróba. Nagy élményt jelentett a csoport számára a nemrégiben felújított pápai Esterházy-kastélyban tartott élőképes tárlatvezetés, valamint a barokk marionett színházi előadás a kastély színháztermében. A pápai Várkertfürdőben
került sor a frissítő lubickolásra, amely minden bizonnyal a táborozók legkedvesebb programja volt. Bízunk benne, hogy élményekkel és ismeretekkel gazdagodva tért haza a remek csapat. A táborozók nevében köszönjük a szülők támogatását.
Külön köszönjük Kalmár Tibornak, Kalmár Tamásnak és Fülöp Gyulának, hogy vállalták a gyerekek szállítását, jelentős mértékben hozzájárulva ezzel a tábor megvalósításához!
Bozai Éva, Kovácsné Simon Krisztina és Tóth Anett pedagógusok
2015-10-31.
Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Sajtóközlemény
Innovatív iskolák fejlesztése 2. ütem
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ az Új Széchenyi Terv keretében 12 millió forint európai uniós támogatást nyert a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében meghirdetett „Innovatív iskolák fejlesztése 2. ütem” című pályázati kiíráson. A 12 millió forint összköltségvetésű beruházásból a Sárszentmihályi Zichy Jenő Általános Iskolában változatos, a tanulók felzárkózását elősegítő programok megvalósítására került sor.
A Sárszentmihályi Zichy Jenő Általános Iskola 2013-as szövegértés kompetencia mérési eredménye a 6. évfolyamon az országos átlagtól 7,68 %-kal elmaradt. A TÁMOP-3.1.4C-14-2015-0509 azonosítószámú projekt keretében a 2014/2015. tanítási év második és a 2015./2016. tanítási év elejét érintő programok segítségével az intézmény pedagógiai programjával összhangban ökotábor, erdei iskola, komplex közlekedési ismeretek oktatása került megszervezésre. A projekt megvalósításába bevont pedagógusok ezzel kapcsolatosan tanulási, magatartási valamint konfliktus- és iskolai agressziókezelési problémák felismerését és fejlesztését segítő módszertani valamint lelki egészség fejlődését szolgáló, személyközpontú pedagógiai módszert átadó - pedagógiai műhelymunkát segítő továbbképzéseken vettek részt.
A projekt hozzájárult a társadalmi felzárkóztatási kultúra fejlesztéséhez, az egészséges életmód, mint attitűdforma kialakulásához, valamint a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatásához.
A projekt teljes összköltsége 11 968 716 Ft
2015.04.15-én a Támogató a beadott pályázatunkat támogatásra érdemesnek ítélte.
A projekt kezdete 2015. május 1., befejezése 2015. október 31.
A projektről részletesebb információt az iskola oldalán olvashatnak.